Bilder
skapade mitt i verkligheten
I Hans Björssons värld skapas de mustiga oljemålningarna
mitt i verkligheten,
på plats oavsett rum, temperatur eller omgivning.
Och utifrån stadens, vildmarkens och hamnens landskap
bildar Björsson ett måleri förankrat i verkligheten där
sinnena får näring.
Hans Björsson
är stockholmaren som flyttade till Bohuslän och Gerlesborg och
vidare till Göteborg. En resenär även i miljöer. Hans
bilder som just nu finns på Galleri Koch är en vandring genom
Göteborgs olika landskap och uttryck.
Där finns hamninloppet med havet i ständig rörelse. Hav
i centrum, men båtarna och kranarna kretsar där som färgstarka
påminnelser om att här härskar människan. Vidare
hamnar man i stadens fasadlandskap. I de smala gränderna kring Kronhusbodarna
och Tyska Kyrkan. Väggar som bollar ljuset, färgerna mellan
sig i ett förstelnat ögonblick av lila eller starkt gul. Färden
avslutas i Göteborgs utkanter vid Delsjöns egen vildmark. Delsjöområdet
i vinterrrock, sommarglitter eller i en vilsam glänta.
Poetiskt
och rikt
Hans
Björssons landskapsmåleri är poetiskt, men inte insmickrande
eller överdådigt, utan ett färgstarkt avtryck av verkligheten,
med nyanser som pulserar och väcker sinnena, pockar närmare.
Och tillvaron är viktig, inte minst i tillkomsten av hans bilder.
Björsson finner inspiration vid platsen för motivet och måste
vistas där i dess omedelbara närhet.
– Jag lägger upp mina bilder utomhus, även på vintern
fast då får man anpassa arbetssättet efter temperaturen,
säger han med ett leende.
– Jag har svårt att konstruera ett landskap inne i ateljén.
Jag vill vara på plats, helt enkelt.
Tjugo
år med olja
Redan
som tonåring väcktes intresset för måleri och i
mitten av 80-talet gick han på Gerlsesborgsskolan i Stockholm. Oljan
har han hängivit sig åt i drygt tjugo år.
– Jag trivs med den tekniken helt enkelt. Det är sensuellt,
kladdigt och jag gillar att färgen torkar långsamt. Akrylfärger
är inget för mig.
Yta
som skuggar
Och
kärleken till färgerna syns i de tjockflytande sjok av olja
där ytan fäller skuggor in i kranarna, fälten, snödrivorna,
träden och fönstergluggarna. Färger som oväntat tvärvänder
och lurar ögat på ännu en resa i detta oförutsedda
landskapsmåleri.
Landskap formad direkt i verklighetens mitt kryddat av konstnärens
språk och steg. I stad och land.
Anna
Berglund
(Stenungsundstidningen, 2000)
|